Миколаївська обласна рада
професійних спілок

Зміни у Податковому кодексі

В Україні з 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» від 28 грудня 2014 року № 71-VІІІ.

Серед ключових змін:

скорочення кількості податків і зборів з 22 до 11 (в проекті Закону передбачалося скорочення до 9)

Загальнодержавні податки: податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб, податок на додану вартість, ак­цизний податок, екологічний по­даток, рентна плата, мито.

Місцеві податки: податок на майно, єдиний податок.

Місцеві збори: збір за місця для паркування транспортних засобів, туристичний збір (ці два збори пропонувалося скасувати).

Профспілковий коментар: більшість податків і зборів не скасовують­ся, а просто трансформуються в інші види шляхом укрупнення платежів.

Норми оподаткування нерухомості:

– зниження неоподатковуваної площі нерухомості при сплаті податку за житлову нерухомість і введення у 2015 році знижених ставок оподаткування нежитлової нерухомості

Коментар: новою редакцією ПК встановлено оподаткування як житлової, так і нежитлової нерухомості у розмірі, що не пе­ревищує 2% мінімальної зарпла­ти за 1 кв. м загальної площі.

Водночас завдяки в тому чис­лі наполяганням профспілок дана норма значно пом’якшена проти запропонованої і певним позитивом є те, що:

замість скасування неопо­датковуваної площі житлової нерухомості відтепер знижено неоподатковуваний мінімум та­кої площі: для квартири – 60 кв. м (було 120 кв. м) для будинку – 120 кв. м (було 250 кв. м).

на 2015 рік ставки податку для об’єктів нежитлової не­рухомості, що перебувають у власності фізичних та юридич­них осіб, не можуть перевищу­вати 1% мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. м для об’єктів нежитлової нерухомості.

Щодо норми із запроваджен­ня податку на нежитлову пло­щу, профспілки вважають, що вона потребує доопрацюван­ня на предмет неприпустимос­ті сплати цього податку мало­забезпеченими і пенсіонерами, які мають у власності господар­ські будівлі для зберігання ін­вентарю та утримання худоби.

Прийняті норми, що сприятимуть збільшенню надходжень до бюджету:

запровадження оподаткування великих зарплат шляхом зміни шкали оподаткування (в розрахунку на місяць):

– 15% – для доходів до 10 мінімальних зарплат (як і раніше);

– 20% – для доходів понад 10 МЗП(із суми перевищення) (було 17%)

Коментар: з метою повно­цінного забезпечення соціаль­ної справедливості в оподатку­ванні зарплати профспілки до­магаються запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів громадян відповідно до ЗУ «Про державні соціальні стандарти та державні соціаль­ні гарантії» та «Про прожитко­вий мінімум».

– підвищення до 2% ставки збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти в готівковій формі для фізичних осіб та юросіб (крім банківських установ) (раніше ставка збору становила 0,5%)

Коментар: збільшення став­ки цього збору збільшить обсяг доходів бюджету.

збільшення акцизного податку на шкідливі для здоров’я товари

Коментар: збільшення ак­цизів на тютюн сприятиме зменшенню його споживання, адже необхідність застосуван­ня податкових механізмів з ме­тою зменшення споживання тю­тюну населенням, особливо мо­лоддю, відповідає ст. 6 Рамко­вої конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.

запровадження акцизного податку з реалізації групи товарів через роздрібну торгівлю у розмірі від 2 до 5%

Коментар: передбачено за­провадження акцизного подат­ку з реалізації через роздрібну торговельну мережу пива, алко­гольних напоїв, тютюнових ви­робів, тютюну та промислових замінників тютюну, а також на­фтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив.

Дану норму можна підтрима­ти в частині введення цього по­датку на шкідливі для здоров’я продукти та товари – алкоголь і тютюн. Водночас категорич­но не підтримується його запро­вадження для нафтопродуктів і скрапленого газу, наслідком чого буде подальше загальне збільшення цін та тарифів для населення.

– підвищення ставки податку для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) з 15% до 20%

Коментар: норма, яка спри­ятиме забезпеченню соціальної справедливості й усуненню дис­кримінації в оподаткуванні тру­дових доходів у вигляді зарпла­ти порівняно з доходами від не­трудової діяльності.

введення податку з власників транспортних засобів на легкові автомобілі з великим об’ємом двигуна

Коментар: цей податок ста­не додатковим джерелом подат­кових надходжень до бюджету та є елементом податку на роз­кіш, за введення якого виступа­ють профспілки.

розширення переліку корисних копалин, за видобуток та реалізацію яких стягується рентна плата, – до переліку включено залізну руду

Коментар: держава отри­має додаткові бюджетні кошти, яких наразі не вистачає. При цьому податковий тиск ляже, передусім, на підприємства по­тужних фінансових груп, які ро­ками майже безкоштовно екс­плуатували ресурси України, формуючи свої прибутки в оф­шорних зонах.

Негативні норми:

– відтермінування збільшення в 2 рази розміру податкової соціальної пільги – з 50% розміру прожиткового мінімуму до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи

Коментар: негативом є за­мороження розміру податкової соцпільги: з 01.01.2015 її розмір мав скласти 1218 грн, натомість він залишиться на рівні 609 грн.

– скасування 10% ставки оподаткування доходів у формі зарплати для шахтарів

Коментар: скасування за­значеної норми є неприйнят­ним, враховуючи небезпечні умови праці шахтарів.

– включення до оподатковува­ного доходу сум пенсій, які перевищують три розміри міні­мальної зарплати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січ­ня звітного податкового року

Коментар: в умовах постійно­го зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, цін на ліки, медичні послуги, зниження неоподатковуваної межі пенсій є неприпустимим й таким, що не­гативно позначиться на життєво­му рівні пенсіонерів (раніше не оподатковувалися пенсії понад 10 мінімальних зарплат).

Крім того, внесені зміни не відповідають ч. 3 ст. 22 Консти­туції України щодо недопущен­ня при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних за­конів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, оскіль­ки внесеними змінами реально знижується розмір пенсії, який виплачувався.

збільшення ставок земельного податку в 3 рази та скасування пільги з цього податку для дитячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів

Коментар: профспілки вва­жають збільшення ставок зе­мельного податку неприйнят­ним, оскільки це призведе до зниження рівня доходів значної частини громадян, яким необ­хідно буде сплатити в 3 рази більше земельного податку по­рівняно з його діючим розмі­ром, що неодмінно позначиться на низькооплачуваних і малоза­безпечених верствах населення. Щодо скасування пільги для ди­тячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів, то це, вра­ховуючи високі тарифи на елек­троенергію, комунальні послу­ги, призведе до значного подо­рожчання дитячих путівок.

За матеріалами департаменту

бюджетної політики та

соціального захисту

апарату ФПУ.

Оголошення

  1. ЗАПИТУЙТЕ — ВІДПОВІДАЄМО!

    Пропонуємо нові форми надання консультацій. Своє запитання Ви можете направити на адресу електронної пошти Миколаївської облпрофради: 

    orps@mksat.net


  2. Зверніть увагу!

    Оновлена інформація:

    Мінімальна зарплата, прожитковий мінімум, інші державні виплати

    (Розділ «Державні соціальні стандарти»)


  3. Фактичний розмір прожиткового мінімуму в цінах січня

    2022 року для працездатних осіб з урахуванням суми обов'язкових платежів склав

    6032 грн.

    (за даними Міністерства соціальної політики України).


Календар

< квітня 2024 >
ПН ВТ СР ЧТ ПТ СБ НД
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання