Зміни у Податковому кодексі
В Україні з 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» від 28 грудня 2014 року № 71-VІІІ.
Серед ключових змін:
– скорочення кількості податків і зборів з 22 до 11 (в проекті Закону передбачалося скорочення до 9)
Загальнодержавні податки: податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб, податок на додану вартість, акцизний податок, екологічний податок, рентна плата, мито.
Місцеві податки: податок на майно, єдиний податок.
Місцеві збори: збір за місця для паркування транспортних засобів, туристичний збір (ці два збори пропонувалося скасувати).
Профспілковий коментар: більшість податків і зборів не скасовуються, а просто трансформуються в інші види шляхом укрупнення платежів.
Норми оподаткування нерухомості:
– зниження неоподатковуваної площі нерухомості при сплаті податку за житлову нерухомість і введення у 2015 році знижених ставок оподаткування нежитлової нерухомості
Коментар: новою редакцією ПК встановлено оподаткування як житлової, так і нежитлової нерухомості у розмірі, що не перевищує 2% мінімальної зарплати за 1 кв. м загальної площі.
Водночас завдяки в тому числі наполяганням профспілок дана норма значно пом’якшена проти запропонованої і певним позитивом є те, що:
– замість скасування неоподатковуваної площі житлової нерухомості відтепер знижено неоподатковуваний мінімум такої площі: для квартири – 60 кв. м (було 120 кв. м) для будинку – 120 кв. м (було 250 кв. м).
– на 2015 рік ставки податку для об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, не можуть перевищувати 1% мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. м для об’єктів нежитлової нерухомості.
Щодо норми із запровадження податку на нежитлову площу, профспілки вважають, що вона потребує доопрацювання на предмет неприпустимості сплати цього податку малозабезпеченими і пенсіонерами, які мають у власності господарські будівлі для зберігання інвентарю та утримання худоби.
Прийняті норми, що сприятимуть збільшенню надходжень до бюджету:
– запровадження оподаткування великих зарплат шляхом зміни шкали оподаткування (в розрахунку на місяць):
– 15% – для доходів до 10 мінімальних зарплат (як і раніше);
– 20% – для доходів понад 10 МЗП(із суми перевищення) (було 17%)
Коментар: з метою повноцінного забезпечення соціальної справедливості в оподаткуванні зарплати профспілки домагаються запровадження неоподатковуваного мінімуму доходів громадян відповідно до ЗУ «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» та «Про прожитковий мінімум».
– підвищення до 2% ставки збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти в готівковій формі для фізичних осіб та юросіб (крім банківських установ) (раніше ставка збору становила 0,5%)
Коментар: збільшення ставки цього збору збільшить обсяг доходів бюджету.
– збільшення акцизного податку на шкідливі для здоров’я товари
Коментар: збільшення акцизів на тютюн сприятиме зменшенню його споживання, адже необхідність застосування податкових механізмів з метою зменшення споживання тютюну населенням, особливо молоддю, відповідає ст. 6 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну.
– запровадження акцизного податку з реалізації групи товарів через роздрібну торгівлю у розмірі від 2 до 5%
Коментар: передбачено запровадження акцизного податку з реалізації через роздрібну торговельну мережу пива, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, а також нафтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив.
Дану норму можна підтримати в частині введення цього податку на шкідливі для здоров’я продукти та товари – алкоголь і тютюн. Водночас категорично не підтримується його запровадження для нафтопродуктів і скрапленого газу, наслідком чого буде подальше загальне збільшення цін та тарифів для населення.
– підвищення ставки податку для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) з 15% до 20%
Коментар: норма, яка сприятиме забезпеченню соціальної справедливості й усуненню дискримінації в оподаткуванні трудових доходів у вигляді зарплати порівняно з доходами від нетрудової діяльності.
– введення податку з власників транспортних засобів на легкові автомобілі з великим об’ємом двигуна
Коментар: цей податок стане додатковим джерелом податкових надходжень до бюджету та є елементом податку на розкіш, за введення якого виступають профспілки.
– розширення переліку корисних копалин, за видобуток та реалізацію яких стягується рентна плата, – до переліку включено залізну руду
Коментар: держава отримає додаткові бюджетні кошти, яких наразі не вистачає. При цьому податковий тиск ляже, передусім, на підприємства потужних фінансових груп, які роками майже безкоштовно експлуатували ресурси України, формуючи свої прибутки в офшорних зонах.
Негативні норми:
– відтермінування збільшення в 2 рази розміру податкової соціальної пільги – з 50% розміру прожиткового мінімуму до 100% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи
Коментар: негативом є замороження розміру податкової соцпільги: з 01.01.2015 її розмір мав скласти 1218 грн, натомість він залишиться на рівні 609 грн.
– скасування 10% ставки оподаткування доходів у формі зарплати для шахтарів
Коментар: скасування зазначеної норми є неприйнятним, враховуючи небезпечні умови праці шахтарів.
– включення до оподатковуваного доходу сум пенсій, які перевищують три розміри мінімальної зарплати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року
Коментар: в умовах постійного зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, цін на ліки, медичні послуги, зниження неоподатковуваної межі пенсій є неприпустимим й таким, що негативно позначиться на життєвому рівні пенсіонерів (раніше не оподатковувалися пенсії понад 10 мінімальних зарплат).
Крім того, внесені зміни не відповідають ч. 3 ст. 22 Конституції України щодо недопущення при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод, оскільки внесеними змінами реально знижується розмір пенсії, який виплачувався.
– збільшення ставок земельного податку в 3 рази та скасування пільги з цього податку для дитячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів
Коментар: профспілки вважають збільшення ставок земельного податку неприйнятним, оскільки це призведе до зниження рівня доходів значної частини громадян, яким необхідно буде сплатити в 3 рази більше земельного податку порівняно з його діючим розміром, що неодмінно позначиться на низькооплачуваних і малозабезпечених верствах населення. Щодо скасування пільги для дитячих санаторно-курортних та оздоровчих закладів, то це, враховуючи високі тарифи на електроенергію, комунальні послуги, призведе до значного подорожчання дитячих путівок.
За матеріалами департаменту
бюджетної політики та
соціального захисту
апарату ФПУ.