На допомогу голові профспілкового комітету
Роз'яснення поняття “особи, фактично допущені до роботи роботодавцем”
У частині 2 пункту 2 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 30.11.2011 № 1232 (далі — Порядок № 1232), зазначено, що дія цього Порядку поширюється на працівників, у т.ч. іноземців та осіб без громадянства, які відповідно до законодавства уклали з роботодавцем трудовий договір (контракт) або фактично допущені до роботи роботодавцем. Тобто у цьому пункті йдеться про такі випадки:
1.наявність офіційно оформлених трудових відносин між працівником і роботодавцем (трудовий договір, контракт);
2.відсутність офіційно оформлених трудових відносин та фактичний допуск до роботи роботодавцем (наприклад за
усною домовленістю).
Очевидним є те, що під дію другого пункту не підпадають особи, залучені до роботи на умовах цивільно-правового договору (наприклад, за договором підряду).
Слід зазначити, що існують численні роз'яснення (у т.ч. судових органів) стосовно осіб, які фактично допущені до роботи, з посиланням на статтю 24 Кодексу Законів про працю, де зазначено, що “трудовий договір вважається укладеним і тоді, коли наказу чи розпорядження не було видано, але працівника фактично було допущено до роботи”. Так, у постанові Пленуму Верховного Суду України “Про практику розгляду судами трудових спорів” від 06.11.1992 № 9 роз'яснено, що фактичний допуск до роботи вважається укладанням трудового договору незалежно від того, чи було прийняття на роботу належним чином оформлене, якщо робота провадилась за розпорядженням чи з відома власника або уповноваженого ним органу”.
Відповідно до пункту 38 Порядку № 1232 факт перебування потерпілого у трудових відносинах з роботодавцем, якщо відповідні документи не оформлені роботодавцем, але потерпілий фактично допущений до роботи, підтверджується в установленому порядку Держінспекцією з питань праці на запит голови спеціальної комісії або у судовому порядку. Тобто визначення цього питання не входить до компетенції членів комісії з розслідування нещасного випадку, а є прерогативою представників Державної інспекції з питань праці України.